Διατροφή

Ο ρόλος της διατροφής στις Πανελλήνιες

Η εφηβεία, τόσο λόγω του γρήγορου ρυθμού ανάπτυξης όσο και των αυξημένων υποχρεώσεων των παιδιών – μαθητών, σε σωματικό και σε πνευματικό επίπεδο, απαιτεί ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο.

Ιδανικά, η διατροφή τους πρέπει να περιλαμβάνει μια μερίδα λαχανικών σε κάθε γεύμα, τουλάχιστον 2 φρούτα και 2 μερίδες γαλακτοκομικών ημερησίως και τουλάχιστον 1 φορά την εβδομάδα κατανάλωση όσπριου, λαδερού και ψαριού. Το ελαιόλαδο θεωρείται ο πυλώνας της μεσογειακής διατροφής και οι ξηροί καρποί βοηθούν ως ενδιάμεσο υγιεινό και γρήγορο σνακ.

Πέραν όμως των συγκεκριμένων τροφών που πρέπει να καταναλώνουν, ώστε να διατηρούν το πνεύμα και το σώμα τους σε “φόρμα”, υπάρχουν και ορισμένες διατροφικές συνήθειες, τις οποίες πρέπει να εφαρμόζουν καθημερινά, εντάσσοντάς τες στον τρόπο ζωής τους.

Η βασίλισσα των συνηθειών αυτών είναι η κατανάλωση ενός θρεπτικού πρωινού, η οποία τους δίνει όλη την ενέργεια που χρειάζονται ώστε να μπορέσουν να διαχειριστούν τις υποχρεώσεις της μέρας τους. Η κατανάλωση πρωινού φαίνεται να επηρεάζει την εγκεφαλική λειτουργία και τη διάθεση. Μαθητές που λαμβάνουν ένα σωστό πρωινό είναι πιο πιθανό να έχουν καλύτερη απόδοση κατά τη διάρκεια των μαθημάτων αλλά και καλύτερη συγκέντρωση. Η παράλειψη του πρωινού είναι συνδεδεμένη τόσο με την αύξηση του σωματικού βάρους όσο και με την έλλειψη ελέγχου και διαχείρισης συχνών αισθημάτων πείνας, που οδηγούν στην κάλυψη τους με έτοιμα γεύματα, γεμάτα από λιπαρά και ζάχαρη.

 

Μερικές ιδέες για ένα υγιεινό και θρεπτικό πρωινό ή ενδιάμεσο γεύμα είναι οι εξής:

Γάλα με δημητριακά, κουλούρι με τυρί/γάλα ή γιαούρτι, φυσικοί χυμοί φρούτων με μία φέτα ψωμί με τυρί, smoothies με φρούτο εποχής, γάλα ή γιαούρτι και βρώμη στο μπλέντερ, γιαούρτι με φρέσκα φρούτα και ξηρούς καρπούς, ψωμί με ταχίνι, μέλι, σπιτική μαρμελάδα ή φυστικοβούτυρο.

Tips

  • Προϊόντα ολικής άλεσης. Προτιμήστε τα γιατί λόγω των φυτικών ινών που περιέχουν, είναι περισσότερο χορταστικά και οδηγούν στο να τρώμε λιγότερο, γλιτώνοντας τις περιττές θερμίδες.
  • Αλάτι με… μέτρο! Είναι εντυπωσιακό οτι όλες οι τροφές περιέχουν αλάτι επομένως κάθε κόκκος επιπλέον μπορεί να είναι περιττός. Δοκιμάστε να εμπλουτίσετε τις γεύσεις σας προσθέτοντας ένα μπαχαρικό, λίγο λεμόνι ή ξύδι και περιορίστε το αλάτι στο μέγιστο δυνατόν. Η διαφορά θα είναι εντυπωσιακή
  • Άφθονο νερό! Πιείτε τουλάχιστον 8 – 10 ποτήρια νερό ημερησίως αλλά προσοχή στο εξής. Καταναλώσετε τα σταδιακά μέσα στην ημέρα και θυμηθείτε να πίνετε νερό νιώθετε δε νιώθετε δίψα. Για την ακρίβεια, όταν νιώσετε ήδη διψασμένοι, έχετε κιόλας αφυδατωθεί.  Με το νερό θα νιώσετε κορεσμό, θα ελέγξετε την όρεξή σας και θα αποτοξινώσετε τον οργανισμό σας.
  • Ελαιόλαδο και μόνο ελαιόλαδο! Είναι πλούσιο σε ωφέλιμα λιπαρά οξέα και διαθέτει αντιοξειδωτικές βιταμίνες. Προσθέστε το στο φαγητό σας ωμό ή προς το τέλος του μαγειρέματος και πάντα με μέτρο.
  • Ναι στη μαύρη σοκολάτα! Ναι για την καρδιά, το μυαλό, το σάκχαρο, την ενέργεια, το δέρμα, το βάρος, την ευτυχία σας…θέλετε κι άλλα;